Asset Publisher

Informacja o zakończeniu realizacji projektu

Akapit_2023

Informacja o zakończeniu realizacji projektu
pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie ostrołęckim
i mieście Ostrołęka (I)"
 
 
Powiatowy Urząd Pracy w Ostrołęce informuje o zakończeniu realizacji projektu 
pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie ostrołęckim i mieście Ostrołęka (I)".
Projekt realizowany był w okresie od 01 czerwca 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
 
Celem projektu była aktywizacja osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy tj. osób młodych, długotrwale bezrobotnych, z niepełnosprawnościami, z wykształceniem odpowiadającym poziomowi ISCED 3 i niższym, kobiet, osób, które ukończyły 50 lat oraz migrantów w powiecie ostrołęckim i mieście Ostrołęka. W ramach projektu każdemu uczestnikowi została przedstawiona konkretna oferta aktywizacji poprzedzona analizą umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych, które zostały u niego zidentyfikowane i określone w Indywidualnym Planie Działania jako niezbędne w celu poprawy jego sytuacji na rynku pracy lub pozyskania zatrudnienia. 
 
W latach 2023-2024 do udziału w projekcie zakwalifikowano 386 osób bezrobotnych (195K/191M). W ramach projektu uczestników objęto następującym wsparciem:
  • usługami rynku pracy(pośrednictwo pracy i/lub poradnictwo zawodowe) z obowiązkowym IPD
  • formą wsparcia wynikającą z identyfikacji potrzeb:
  1. szkolenia indywidualne 28 osób (4 kobiety/24 mężczyzn)
  2. bony na zasiedlenie 115 osoby (54 kobiety/61 mężczyzn)
  3. staże 85 osób (62 kobiety/23 mężczyzn)
  4. jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej 158 osób (75 kobiet/83 mężczyzn)
Efektem projektu jest wzrost zatrudnienia osób bezrobotnych z powiatu ostrołęckiego i miasta Ostrołęki, znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
Rezultatem projektu jest podjęcie zatrudnienia przez 356 osób (182 kobiety/174 mężczyzn) oraz uzyskanie kwalifikacji przez 26 osób (4 kobiety/22 mężczyzn).
 
 
Całkowity budżet projektu w latach 2023-2024 wyniósł 7.172.377,77 zł, z czego 6.096.521,08 zł to dofinansowanie projektu – wkład Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
 
 
Ostrołęka, dn. 15.01.2025 r.
 
Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Oś Priorytetowa VI Fundusze europejskie dla aktywnego zawodowo Mazowsza
Działanie 6.1 Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
 
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
 

nnk.asset.publisher.info.header

Aktualności

Powiatowy Urząd Pracy w Ostrołęce ogłasza nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców.

 

Pracodawcy, którzy mają siedzibę lub prowadzą działalność na terenie powiatu ostrołęckiego i miasta Ostrołęki składają wniosek o przyznanie środków z KFS w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ostrołęce.

Ustalony dla Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce limit środków KFS na 2025 rok wynosi 1 440 515,87 zł.

Nabór wniosków o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego będzie przeprowadzony w dniu 19 lutego 2025 r. w godzinach 8.00 - 15.30

Wnioski, które wpłyną w innym terminie, bądź przed godziną 8.00 lub po godzinie 15.30
w dniu 19 lutego 2025 r. nie będą podlegały rozpatrzeniu.

Wnioski należy składać na aktualnym druku dostępnym do pobrania w wersji edytowalnej na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce: https://ostroleka.praca.gov.pl/

  1. w formie papierowej – należy składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy
    w Ostrołęce, ul. 11 Listopada 68, I piętro, pokój nr 20;

Wnioski i załączniki składane w formie papierowej powinny być opatrzone prawidłowo złożonym podpisem.

  1. drogą elektroniczną (ePUAP, praca.gov, e-Doręczenia) po opatrzeniu ich kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym (Uwaga! Wnioski wysłane mailem nie będą rozpatrywane)

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dokumenty składane do urzędu drogą elektroniczną powinny być podpisane podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowalny/profil zaufany). Wyżej wymienionym podpisem należy opatrzeć wniosek oraz każdy załącznik wnoszony w formie dokumentu elektronicznego.

Urząd nie ponosi odpowiedzialności za awarię platform elektronicznych, niewłaściwie przesłane lub uszkodzone pliki.

W przypadku nie zaangażowania całości limitu przyznanych środków KFS będą prowadzone kolejne nabory.  Informacja o kolejnych naborach będzie zamieszczana na tablicy ogłoszeń Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce i  stronie internetowej Urzędu https://ostroleka.praca.gov.pl/

KFS jest rozwiązaniem systemowym, adresowanym do pracodawców, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, którzy zamierzają inwestować w podnoszenie swoich własnych kompetencji lub kompetencji osób zatrudnionych w firmie. Środki z KFS przyznane pracodawcy na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego stanowią pomoc udzielaną zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.

Pracodawca - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2024 poz. 475 ze zm.) – to jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika. Nie jest pracodawcą podmiot prowadzący działalność gospodarczą i niezatrudniający pracowników w ramach umowy o pracę, współpracujący wyłącznie ze współmałżonkiem, zatrudniający osoby na podstawie umów cywilnoprawnych. Osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach, a także wspólnicy spółek prawa handlowego nie są pracodawcami; pracodawcą jest w tym przypadku spółka.

Pracownik – osoba fizyczna zatrudniona przez pracodawcę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach są pracownikami, jeśli są zatrudnione w ramach umowy o pracę. Powołanie w skład zarządu spółki nie jest powołaniem z art. 68 § 1 Kodeksu pracy i nie nadaje statusu pracownika. Nie jest pracownikiem prezes zarządu będący jedynym lub większościowym udziałowcem spółki. Nie jest pracownikiem osoba współpracująca (małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujący przy prowadzeniu działalności). Pracownicy objęci wsparciem muszą być zatrudnieni na terenie powiatu ostrołęckiego.

Pracodawca może wnioskować o środki KFS z przeznaczeniem na finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, na które składają się:

  • kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
  • egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
  • badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończeniu kształcenia;
  • określenie potrzeb firmy w zakresie kształcenia ustawicznego, które ma być dofinansowane;
  • ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.

Umowa o finansowanie kształcenia ustawicznego, może zostać zawarta tylko na działania, które jeszcze się nie rozpoczęły.

Wysokość przyznanych środków KFS jest określona ustawowo i nie może przekroczyć:

  • 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika,
  • 100% tych kosztów w przypadku mikroprzedsiębiorstwa (pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 10 pracowników, a ich roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 mln), nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.

Przeciętne wynagrodzenie - należy przez to rozumieć przeciętne wynagrodzenie w poprzednim kwartale, od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej  Polskiej  „Monitor  Polski”,  na  podstawie  art.  20  pkt  2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1631) – zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Ze środków KFS nie finansuje się:

a) kosztów kształcenia ustawicznego osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą;

b) kosztów kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych;

c) kosztów kształcenia osób przebywających na urlopie macierzyńskim / rodzicielskim / ojcowskim / wychowawczym / bezpłatnym;

d) kosztów kształcenia ustawicznego osób współpracujących;

e) staży podyplomowych oraz szkoleń specjalizacyjnych lekarzy i lekarzy dentystów,

staży podyplomowych oraz szkoleń specjalizacyjnych pielęgniarek i położnych;

f) kosztów kształcenia ustawicznego osób pełniących funkcje zarządcze w spółkach akcyjnych i spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - chyba że mogą potwierdzić istnienie stosunku pracy;

g) kosztów kształcenia ustawicznego osób pełniących funkcje zarządcze w zakonach (np. przeor, przełożona), członków organów zarządzających zgromadzenia zakonnego;

h) kosztów kształcenia ustawicznego pracodawców, którzy zamierzają realizować samodzielnie kształcenie ustawiczne dla swoich pracowników lub gdy szkolić ma podmiot powiązany organizacyjnie lub osobowo z pracodawcą;

i) kształcenia ustawicznego rozpoczętego przed dniem podpisania umowy z Urzędem;

j) kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia związanych z kursami;

k) obowiązkowych szkoleń pracowników np. z zakresu BHP, badań wstępnych i okresowych;

l) kosztów oprogramowania oferowanego łącznie ze szkoleniem.

Finansowanie kształcenia ustawicznego ma zapobiegać utracie zatrudnienia przez osoby pracujące z powodu kompetencji nieadekwatnych do wymagań gospodarki oraz musi wpisywać się  w Priorytety Ministra właściwego ds. pracy wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na 2025 rok.

Priorytet 1 - Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie

Zawody deficytowe będą identyfikowane na podstawie Barometru Zawodów 2025
dla miasta Ostrołęki i powiatu ostrołęckiego dostępnego na stronie:

https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=7&county=153&year=2025&form-group%5B%5D=low

Przyjęte sformułowanie niniejszego priorytetu pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.

Należy zwrócić uwagę, że granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. „miękkimi” nie jest jednoznaczna. Przykładowo: szkolenie dotyczące umiejętności autoprezentacji i nawiązywania kontaktów interpersonalnych dla sprzedawcy czy agenta nieruchomości jest jak najbardziej szkoleniem zawodowym. Podobnie przy szkoleniach językowych – przykładowo dla kierowcy TIR-a jeżdżącego na trasach międzynarodowych kurs języka obcego jest szkoleniem zawodowym. W takich przypadkach kluczową rolę odgrywa uzasadnienie odbycia szkolenia i na tej podstawie powiatowy urząd pracy będzie mógł podjąć decyzję co do przyznania dofinansowania.

Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie miasta Ostrołęka i powiatu ostrołęckiego zgodnie z Barometrem Zawodów 2025.

Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu lub województwa niż siedziba powiatowego urzędu pracy, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy. PUP powinien określić przy naborze czy będzie analizował sytuację powiatu czy województwa właściwego dla wykonywania pracy. Z dofinansowanych form kształcenia ustawicznego w ramach tego priorytetu mogą skorzystać zarówno osoby pracujące w zawodach określonych jako deficytowe jak i osoby zamierzające wykonywać zadania związane z zawodem deficytowym w przyszłości.

Priorytet 2 – Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.

Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat, ale niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy, jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy”. Pod pojęciem procesów należy rozumieć zaś serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu. Przykładowymi kategoriami procesów biznesowych są: proces zarządczy (który kieruje działaniem systemu, np. zarządzanie przedsiębiorstwem lub zarządzanie strategiczne), proces operacyjny (który dotyczy istoty biznesu
i źródła wartości dodanej, np. zaopatrzenie, produkcja, marketing, sprzedaż), proces pomocniczy (który wspiera procesy główne, np. księgowość, rekrutacja, wsparcie techniczne) - https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/zarzadzanie-procesami-biznesowymi-bpm Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Należy jednak pamiętać, że wskazane wyżej terminy nie są sztywne. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Nie przygotowano zamkniętej listy dokumentów, na podstawie których powiatowy urząd pracy ma zdecydować, czy złożony wniosek wpisuje się w priorytet. Stosowna decyzja ma zostać podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia. Decyzja należy do urzędu, który w momencie ogłaszania naboru wniosków określa, jakiego rodzaju dokumenty są wymagane. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.

Priorytet 3 - Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.

Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371). Przywołane rozporządzenie dotyczy następujących gmin:

1) w województwie dolnośląskim,

2) w województwie lubuskim,

3) w województwie opolskim,

4) w województwie śląskim.

Priorytet 4 – Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.

Mobbing i dyskryminacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń spotykanych w wielu firmach. Dlatego kreowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy jest kluczową rolą pracodawców, sprzyja efektywności pracowników. Dlatego też dialog społeczny stanowi bardzo ważną funkcję w zapobieganiu tym zjawiskom. Poprzez współpracę między pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi możliwe jest wykształcenie umiejętności identyfikowania oraz reagowania na mobbing i dyskryminację na każdym szczeblu organizacyjnym, co przyczynia się do budowania kultur organizacyjnych opartych na szacunku i równości. Szkolenia powinny zatem zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:

do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,

dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,

rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje |w zespołach,
do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy,
na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji,

dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości. Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu. Priorytet ten ma również zachęcać do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym
i poszczególnych krajów UE. Ma pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie jak promować reprezentację pracowniczą w postaci rad pracowniczych w Polsce. W obliczu wymogu prawnego (ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 79, poz. 550) powołania Rady Pracowników przez pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników lub na wniosek co najmniej 10% załogi, staje się jasne, jak kluczowe jest prawidłowe funkcjonowanie tych organów. Rady Pracowników pełnią istotną rolę w zapewnianiu płynności komunikacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, szczególnie w przypadkach, gdzie związki zawodowe nie są obecne. Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności. Zachęca do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE.

Priorytet 5 – Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.

Zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak zdrowie fizyczne. Oba te aspekty życia wzajemnie się dopełniają. Kiedy nasze zdrowie jest w równowadze, możemy sprawnie działać, aktywnie pracować, uczyć się i funkcjonować. Zaburzenia i choroby zdrowia psychicznego znacznie utrudniają prowadzenie satysfakcjonującego życia również zawodowego i to bez względu na wiek. W Polsce oficjalne dane mówią o tym, że na depresję choruje 1,5 miliona osób. Brak świadomości problemu oraz stygmatyzacja osób dotkniętych chorobami i zaburzeniami psychicznymi może zaburzać te statystyki i w rzeczywistości chorujących osób może być znacznie więcej.

Zadbanie o swój dobrostan (i swoich pracowników), zapobieganie wypaleniu zawodowemu, rozładowywanie nadmiernych napięć pozwala minimalizować rozwinięcie choroby psychicznej, dlatego tak ważna jest higiena zdrowia psychicznego, którą należy utrzymywać na co dzień.

Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca.

Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy. Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:

rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego

przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi

skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy tworzenie przyjaznego środowiska pracy

różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych

promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.

Priorytet 6 – Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.

W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Zdecydowano o rezygnacji z zezwolenia na dostęp dla polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), aby środki tego priorytetu skierować tylko na potrzeby pracowników cudzoziemców. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:

doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;

doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;

rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.

Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb

Priorytet 7 – Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 799) świadczeniami zdrowotnymi są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w ramach działalności leczniczej. Ustawodawca wyodrębnił przy tym jej dwa rodzaje – polegającą na: stacjonarnym i całodobowym udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz ambulatoryjnym udzielaniu świadczeń zdrowotnych – czyli w warunkach niewymagających udzielania świadczeń w trybie stacjonarnym i całodobowym.

Obecnie, biorąc pod uwagę stan zdrowia społeczeństwa i nasilający się proces starzenia rosną potrzeby rozwoju usług opiekuńczych i opieki zdrowotnej. Potrzeba jest coraz więcej dobrze wyszkolonych i posiadających umiejętności na wysokim poziomie osób zatrudnionych w tych sektorach. Celem wprowadzenia niniejszego priorytetu jest chęć wsparcia osób zatrudnionych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87- Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.

Priorytet 8 – Rozwój umiejętności cyfrowych.

Propozycja tego priorytetu wynika z faktu, że postęp technologiczny i cyfrowy jest coraz bardziej obecny w życiu każdego człowieka i będzie skutkować istotnymi zmianami w strukturze zatrudnienia oraz popycie na konkretne zawody i umiejętności. Bardzo ważne jest aby osoby funkcjonujące na rynku pracy były wyposażone w umiejętności, które nie będą się szybko dezaktualizować i pozwolą na stały rozwój posiadanego doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Z punktu widzenia pracodawców w perspektywie wieloletniej ważne będzie to, by kadry gospodarki dysponowały nowoczesnymi umiejętnościami, potrzebnymi w scyfryzowanych branżach oraz gospodarce obiegu zamkniętego. Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Dlatego pracodawcy coraz częściej poszukują takich pracowników, którzy będą rozumieć potrzebę funkcjonowania w cyfrowym świecie i – przede wszystkim – sprawnie i twórczo posługiwać się narzędziami nowych technologii. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.
Z jednej strony zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe stale rośnie, ponieważ pojawiają się nowe zawody i kwalifikacje, które wymagają od pracowników nowych umiejętności, a poruszanie się w cyfrowej rzeczywistości staje się tak samo ważne jak umiejętność czytania i pisania. Z drugiej strony deficyty kompetencji cyfrowych można znaleźć w praktycznie każdej grupie zawodowej: wśród menedżerów i techników, wśród sprzedawców i pracowników biurowych. Te deficyty ograniczają możliwość rozwoju przedsiębiorstw. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwa (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171). Należy pamiętać, że PKD Wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich wnioskodawców

Priorytet 9Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.

Transformacja energetyczna to długotrwały proces modyfikacji gospodarki i sieci energetycznych, aby były bardziej zrównoważone, mniej zależne od paliw kopalnych i bardziej efektywne energetycznie. Celem transformacji energetycznej jest zmniejszenie szkód dla klimatu, zdrowia publicznego i środowiska naturalnego. W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno-energetycznej. Przyjęto, że ma opierać się na trzech filarach:

dekarbonizacja – czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,

decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,

digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe będzie np. wprowadzenie taryf dynamicznych (czyli takich, w których końcowa opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii).

Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii

Przy rozpatrywaniu wniosku starosta uwzględnia:

  1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
  2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego
    z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
  3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS
    w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
  4. posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
  5.  w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
  6. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
  7. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku,
    z uwzględnieniem limitów ustalonych przez właściwego Ministra ds. pracy.

Pracownik Powiatowego Urzędu Pracy może objaśnić sposób wypełnienia wniosku, nie może natomiast wypełniać go za wnioskodawcę.

Do realizacji zostaną przyjęte wnioski wraz z wymaganymi załącznikami z najwyższą oceną punktową.

Po rozpatrzeniu złożonych wniosków Powiatowy Urząd Pracy w Ostrołęce do dnia 21.03.2025 r. opublikuje listę Pracodawców, których wnioski zostaną przyjęte do realizacji.

Wnioski, które otrzymają taką samą liczbę punktów będą rozpatrywane według kolejności wpływu.

Bliższe informacje można uzyskać pod nr telefonu 29 752 10 17, 29 752 10 37 bądź osobiście w pok. 17 w urzędzie.

Ostrołęka, dnia 31 stycznia 2025 roku.

nnk.asset.publisher.attachments

Barometr zawodów 2025 (1)
Barometr zawodów 2025 (1).pdf 106 KB
formularz informacji - pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (1)
formularz informacji - pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie (1).pdf 38 KB
formularz-informacji-pomoc-de-minimis-uoig-rozporzadzenie-2023-2832-09082024 (1)
formularz-informacji-pomoc-de-minimis-uoig-rozporzadzenie-2023-2832-09082024 (1).xlsx 67 KB
Informacja dotycząca uczestników kształcenia ustawicznego (1)
Informacja dotycząca uczestników kształcenia ustawicznego (1).docx 16 KB
Karta oceny wniosku KFS (1)
Karta oceny wniosku KFS (1).pdf 221 KB
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych (1)
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych (1).docx 17 KB
Oświadczenie dot. wykluczenia z ubiegania się o udzielenie wsparcia (1)
Oświadczenie dot. wykluczenia z ubiegania się o udzielenie wsparcia (1).docx 22 KB
Oświadczenie o otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis (1)
Oświadczenie o otrzymanej pomocy publicznej i pomocy de minimis (1).docx 19 KB
Szczegółowy opis priorytetów limitu podstawowego KFS (1)
Szczegółowy opis priorytetów limitu podstawowego KFS (1).pdf 149 KB
Wniosek o przyznanie środków KFS 2025 (1)
Wniosek o przyznanie środków KFS 2025 (1).docx 107 KB
Wniosek o przyznanie środków KFS 2025 (1)
Wniosek o przyznanie środków KFS 2025 (1).pdf 495 KB

Klauzula informacyjna dla klientów Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce o zasadach przetwarzania ich danych osobowych.


Ogłoszenie o naborze wniosków o skierowanie na szkolenie wskazane przez osobę uprawnioną w ramach Środków z Funduszu Pracy

Szczegółowe informacje oraz wnioski  można uzyskać w siedzibie Urzędu u swojego doradcy klienta w pokojach 13 -16, tel. 29 760 33 77 wew. 213-216;237.
 
Formularz wniosku zamieszczony jest też na stronie internetowej: http://ostroleka.praca.gov.pl.
 
Wypełnione wnioski należy składać w Kancelarii Powiatowego Urzędu Pracy w Ostrołęce (pok. 20 I piętro) do wyczerpania limitu środków.
 
 
Ostrołęka, dnia 21 stycznia 2025 roku
 

nnk.asset.publisher.attachments

(4)wniosek szkolenie indywidualne
(4)wniosek szkolenie indywidualne.doc 79 KB

Statystyki 2024


Bon na zasiedlenie 2025

Bony na zasiedlenie

 
Powiatowy Urząd Pracy w Ostrołęce informuje o możliwości ubiegania się o przyznanie bonu na zasiedlenie.
 
Bon na zasiedlenie może zostać przyznany osobie bezrobotnej do 30 roku życia w związku z podjęciem, poza miejscem dotychczasowego zamieszkania, zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej, jeżeli:
  • za ich wykonywanie będzie osiągała wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie oraz z tego tytułu podlegała ubezpieczeniom społecznym,
  • odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania do miejscowości, w której osoba bezrobotna zamieszka w związku z podjęciem zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej wynosi co najmniej 80 km lub czas dojazdu do tej miejscowości i powrotu do miejsca dotychczasowego zamieszkania przekracza łącznie co najmniej 3 godziny dziennie;
  • będzie pozostawała w zatrudnieniu, wykonywała inną pracę zarobkową lub prowadziła działalność przez okres co najmniej 6 miesięcy.
 
Osoby bezrobotne zainteresowane przyznaniem bonu na zasiedlenie powinny zgłaszać się do właściwych pośredników pracy/doradców klienta ponieważ wydanie bonu następuje wyłącznie na podstawie Indywidualnego Planu Działania.
 
Bony na zasiedlenie będą przyznawane w ramach realizowanych w urzędzie projektów/programów.
 
Ostrołęka, dnia 07.01.2025 roku
 

nnk.asset.publisher.attachments

(1)Informacja bon na zasiedlenie w 2025
(1)Informacja bon na zasiedlenie w 2025.docx 40 KB
(2)Informacja bon na zasiedlenie w 2025
(2)Informacja bon na zasiedlenie w 2025.pdf 723 KB

nnk.asset.publisher.info.header

Menu Display